Å skifte kryss i mellomaksel for lette biler

Seeger-ringer eller snap-ringer for låsing av kryss i alle mellomaksler er festet enten med låsing utvendig på alle fire sider, eller med låsing innvendig på alle fire sider.  Merk: Det finnes kombinasjoner på enkelte modeller. Særlig gjelder dette eldre USA biler.

Kryss uten låseringer hvor krysset er stuket fast, bør overlates til et fagfirma. Dette er blitt veldig vanlig på nesten alle nye biler av alle fabrikat. Europeisk Ford og GM var først ute, men det har etter hvert blitt stadig flere. Grunnen er meget enkel å forklare: Det er billigere å produsere, og man kan teoretisk selge flere aksler som reservedel. Viktig: alle kan repareres av et fagfirma med riktig utstyr.

Mål på alle typer kryss måles ved å måle diameteren på lagerkoppene med et skyvelære.  Bredden på krysset måles som på bildene A eller B. På ettermarkedet selges alle kryss på mål!   Nesten ingen produsenter leverer nye kryss som reservedel basert på modell eller reg.nummer.

En mal får målsetting finner du her.

En ekstra vanskelighet er imidlertid at på kryss med innvendige låseringer finnes det fra produsent to forskjellige måter å måle på.

  1. Måle avstanden mellom de to flatene innvendig på gaffelen
  2. Måle samme avstand, men med låseringene på!  Avstand mellom låseringer ( innvendig )!

Ved demontering må man først fjerne alle låseringene ! For å fjerne selve krysset, skal man skyve koppene ut. Aldri inn! For en personbil mellomaksel er en litt stor skruestikke et utmerket verktøy. Det anbefales å være to personer om akselen har litt lengde. Ofte må man slå koppene ut. Da helst med en litt tung kobberhammer. Husk å merke delene, slik at de kommer på plass på samme måte ved montering.

Meget viktig: Før montering av nytt kryss, må hullet i gaffelen rengjøres og degrades.  Pass på at ingen skarpe kanter eksisterer. Et korrekt montert kryss skal kunne beveges i vinkel uten noen lugging, og skal ikke ha noen form for slakke opp eller ned. Motstanden ved bevegelse skal ikke være større enn at man kan bevege krysset med to fingere. Husk at låseringene også fungerer som skims!

Kjenner man en liten slakke i krysset opp eller ned, kan dette løses ved å legge tynne teflonskiver som skims inne i koppene.

Se vår YouTube-kanal for montering og demonterings video.

Dersom du får vibrasjon i mellomakselen etter montering i bilen, må du sende akselen til et fagfirma for balansering. Årsak til vibrasjon kan vær flere forhold, og må undersøkes av en fagmann.

Øsnker du å kontakte oss kan du benytte kontaktskjemaet under eller ringe oss direkte på 22 32 77 77

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud samt informasjon om nye produkter.
Click or drag a file to this area to upload.
=

Relaterte lenker:

Mellomaksel lastebil | Mellomaksel personbil | Om oss | Covid-19